Skip to content

خرمای ایرانی طلای شیرین صادراتی

"خرمای ایرانی: طلای شیرین صادراتی با رشد چشمگیر در بازارهای جهانی"

 

خرمای ایرانی از دیرباز و با قدمت کشت سه هزار ساله به عنوان یکی از ارزشمندترین محصولات صادراتی کشور به حساب می‌آید. صادرات خرمای بسته‌بندی حتی در سال ۱۴۰۲، پس از بحران جهانی کرونا، همچنان جایگاه خود را حفظ کرده و به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمدزایی برای ایران محسوب می‌شود.

ایران پس از مصر، در جایگاه دوم تولید خرما در جهان قرار دارد و نقش کلیدی در تامین نیاز کشورهای عمده واردکننده خرما ایفا می‌کند. حدود 250 هزار هکتار نخلستان در ایران وجود دارد که چهار برابر کشور مصر است. طبق گزارش کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت، در سال ۱۴۰۲، ایران موفق به صادرات ۳۸۹ هزار و ۴۹۵ تن خرما به ارزش ۳۴۵ میلیون و ۳۸۷ هزار و ۱۲۲ دلار شده است که در مقایسه با سال گذشته ۴ درصد افزایش در وزن و ۶.۷ درصد افزایش در ارزش داشته است.

 

 

خرما در بازار جهانی

این محصول ایرانی به ۸۲ کشور جهان صادر شده که هند، با واردات ۹۰ هزار و ۲۳۷ تن خرما به ارزش ۸۴ میلیون و ۷۹۴ هزار دلار، در صدر قرار دارد. نقش هند در واردات خرمای ایران هند به عنوان بزرگترین واردکننده خرمای ایران، به دلیل جمعیت قابل توجه مسلمانان (حدود ۲۰۰ میلیون نفر)، که ۱۵ درصد از جمعیت کل این کشور را تشکیل می‌دهند، رتبه اول را در واردات خرما دارد. نزدیکی جغرافیایی ایران و هند نیز باعث تسهیل در تجارت این محصول شده است.

بازارهای جهانی برای خرمای ایران علاوه بر هند، کشورهای پاکستان، ترکیه، قزاقستان، چین، عراق و روسیه مهمترین مقاصد صادرات خرمای ایران بوده‌اند. کشورهای اروپایی مانند آلمان، انگلیس و فرانسه، بازارهای مهمی برای خرمای ایران به حساب می‌آیند. حضور جمعیت مسلمان در این کشورها و علاقه آنها به مصرف خرما، عامل اصلی این تقاضا است. همچنین، فرانسه با جمعیت قابل توجه مهاجران عرب، یکی از بزرگترین بازارهای خرمای ایران در اروپا است. در بازارهای خارج از اروپا نیز کشورهایی مانند کانادا و استرالیا به دلیل حضور گسترده مهاجران ایرانی و مسلمان، به عنوان بازارهای هدف صادرات خرمای ایران شناخته می‌شوند.

صادرات خرما به اندونزی

در سال‌های اخیر، صادرات خرما به اندونزی توجه ویژه‌ای از سوی بازرگانان ایرانی جلب کرده و فرصتی بی‌نظیر برای ورود به بازار جنوب شرق آسیا فراهم کرده است. اندونزی، با جمعیتی بیش از ۲۶۰ میلیون نفر، چهارمین کشور پرجمعیت جهان محسوب می‌شود و از مهمترین عوامل رونق بازار خرما در اندونزی، جمعیت مسلمان آن و رواج دین اسلام است.

نمایشگاه بین المللی موادغذایی سیال اندونزی

اکنون، با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی مواد غذایی سیال اندونزی به میزبانی شرکت مدیریت تجارت و رویداد آرسا، فرصتی طلایی برای بازرگانان و تولیدکنندگان فراهم شده تا محصولات خود را به این بازار پرسود معرفی کنند.

حضور در این نمایشگاه بین المللی نه تنها امکان برقراری ارتباط مستقیم با خریداران بزرگ و توزیع‌کنندگان را فراهم می‌کند، بلکه به شما این فرصت را می‌دهد که جایگاه خود را در یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مواد غذایی جنوب شرق آسیا تثبیت کنید و با شناخت دقیق از نیازها و سلیقه‌های بازار اندونزی، استراتژی‌های موثرتری برای صادرات تنظیم کنید. این فرصت ویژه را از دست ندهید و همین حالا برای حضور و ثبت‌نام اقدام کنید تا از مزایای بی‌نظیر این نمایشگاه بهره‌مند شوید.

شرکت تجارت و رویداد آرسا با برخورداری از تجربه  برای مدیریت پاویلیون های ملی در نمایشگاه های معتبر خارج از کشور اقدام به برپایی پایلیون ایران در نمایشگاه سیال اینتر فود اندونزی گرفته است که شما را قادر می سازد با مشارکت در این نمایشگاه به بازار بزرگ اندونزی دسترسی پیدا کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانی فرم زیر را تکمیل نمایید.