Skip to content

نگاهی به بازار جهانی جایگزین‌های پروتئینی

نگاهی به بازار جهانی جایگزین‌های پروتئینی: 

 

چرا مصرف‌کنندگان به پروتئین‌های جایگزین علاقه‌مند هستند؟

دو عامل اصلی، یعنی سلامت و پایداری، انگیزه‌های اصلی مصرف‌کنندگان برای انتخاب پروتئین‌های جایگزین در رژیم غذایی‌شان است. سلامت و رفاه از اولویت‌های اصلی هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان در سطح جهانی فراتر از نیازهای زندگی است و آنها بر روی سلامت به‌عنوان راهی برای احساس بهتر در زندگی روزمره تمرکز می‌کنند. تحقیقات بازار اینووا درباره پروتئین‌های جایگزین نشان می‌دهد که بسیاری از مصرف‌کنندگان به دلیل تصور از فواید سلامتی، منابع پروتئین جایگزین را در رژیم غذایی خود گنجانده‌اند. علاوه بر این، ۴۳٪ از مصرف‌کنندگان معتقدند که رژیم غذایی سالم و مغذی برای زندگی سالم‌تر ضروری است.

مصرف‌کنندگان همچنین به مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی حساسیت بیشتری پیدا کرده‌اند. انتخاب پروتئین‌های جایگزین به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد تا احساس کنند که به‌طور مستقیم بر چنین مسائلی تأثیر می‌گذارند. به‌عنوان مثال، برخی از مهم‌ترین دلایلی که مصرف‌کنندگان می‌گویند آنها را به خرید محصولات گیاهی بیشتر ترغیب می‌کند شامل بهبود رفاه حیوانات، کاهش ضایعات محصولات، کاهش آلودگی آب و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است. علاوه بر این، ۴۱٪ از مصرف‌کنندگان معتقدند که جایگزین‌های گوشت نسبت به محصولات گوشتی معمولی  پایدارتر هستند.

Fried chicken based on soy

تفاوت‌های جمعیتی

مصرف‌کنندگان جوان‌تر، بازار پروتئین‌های جایگزین را هدایت می‌کنند. نسل زد و هزاره‌ها بیشتر احتمال دارد که رژیم‌های پستاری، گیاه‌خواری و وگان را دنبال کنند و احتمالاً این اصول را با گذر زمان حفظ خواهند کرد. علاوه بر این، مصرف‌کنندگان جوان‌تر به‌طور کلی علاقه و هیجان بیشتری نسبت به فناوری‌های جدید برای تولید گوشت و جایگزین‌های گوشت نشان می‌دهند. در مقابل، مصرف‌کنندگان مسن‌تر کمتر به گوشت و جایگزین‌های گوشتی که با فناوری‌های جدید تولید می‌شوند، علاقه‌مند هستند.

فرمت‌های برتر در بازار پروتئین‌های جایگزین

حس آشنایی به‌ویژه برای مصرف‌کنندگانی که به محصولات مبتنی بر پروتئین‌های جایگزین روی می‌آورند، اهمیت دارد. تحقیقات بازار اینووا  نشان می‌دهد که ۵۰٪ از مصرف‌کنندگان در سطح جهانی می‌گویند که فرمت‌های آشنا برای آنها در خرید محصولات گیاهی مهم است؛ ۶۲٪ می‌گویند که طعم‌ها و مزه‌های آشنا برایشان اهمیت دارد.

برای جایگزین‌های گوشت، برگرها محبوب‌ترین فرمت هستند، اما مصرف‌کنندگان به طیف گسترده‌ای از فرمت‌های دیگر نیز علاقه‌مند هستند. برش‌های کامل، کوفته‌ها، سوسیس‌ها، گوشت چرخ‌کرده/تکه‌شده/خردشده، غذاهای انگشتی و گزینه‌های نان‌دار همه برای مصرف‌کنندگان جذاب هستند.

یک گروه رو به رشد از مصرف‌کنندگان نیز به محصولات جایگزین لبنی به‌عنوان منابع پروتئینی ترجیحی علاقه دارند. محصولات محبوب جایگزین لبنی شامل نوشیدنی‌های جایگزین لبنی،  پنیرهای غیرلبنی، ماست‌های غیرلبنی، مارگارین و خامه وگان هستند.

مواد اولیه مورد توجه

پروتئین نخود در حال حاضر به‌عنوان منبع جایگزین پروتئین برتر در محصولات در سراسر جهان دیده می‌شود. بیش از ۴۰٪ از کل محصولات جدید با ادعای گیاهی یا وگان، حاوی پروتئین نخود هستند. پروتئین سویا و گندم نیز در بیش از ۲۵٪ از محصولات گیاهی و وگان دیده می‌شوند. پروتئین‌های لوبیا، نخودچی و عدس به‌طور قابل توجهی در حال افزایش هستند و پروتئین  عدس و نخودچی بیش از ۸۰٪ بیشتر از سال ۲۰۱۹ دیده می‌شوند. پروتئین‌های دانه‌ای نیز باید تحت نظر قرار گیرند، با پروتئین‌های بذر کتان و کانولا به‌عنوان موارد نوظهور.

پروتئین قارچ به دلیل ارائه یک نمایه حسی برتر، در بازار پروتئین‌های جایگزین مورد توجه قرار گرفته است. این مواد می‌توانند در محصولات متنوعی از استیک‌های گوشت گرفته تا فیله‌های ماهی مورد استفاده قرار گیرند. پروتئین قارچ به دلیل توانایی ارائه حس گوشت که تکرار آن دشوار است، قابل توجه است. بسیاری از شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها در حال سرمایه‌گذاری  در پیشرفت‌های فناوری در این زمینه هستند.

چه آینده‌ای برای بازار پروتئین‌های جایگزین در پیش است؟

پروتئین‌های بدون حیوان که به‌صورت کشت‌شده و با تخمیر دقیق تولید می‌شوند، احتمالاً همچنان سرمایه‌گذاری‌های بیشتری جذب خواهند کرد و راه‌حل‌های نوآورانه‌ای ارائه خواهند داد. این فناوری به جایگزین‌های گوشت اجازه می‌دهد تا فراتر از گوشت چرخ‌کرده و برگرها به برش‌های کامل که بهتر گوشت را تکرار می‌کنند، گسترش یابند. با این حال، هزینه بالا، ظرفیت تولید  و نگرانی‌های مربوط به هزینه‌های زیست‌محیطی پیش‌بینی‌شده در مقابل هزینه‌های واقعی، موانعی هستند که این صنعت باید بر آنها غلبه کند.

در حالی که بسیاری از مصرف‌کنندگان به پروتئین‌های جایگزین علاقه دارند، نگرانی‌ها در مورد غذاهای فراوری‌شده فوق‌العاده باعث شده است که برخی از انتخاب این محصولات خودداری کنند. بسیاری از مصرف‌کنندگان بخش بزرگی از پروتئین‌های جایگزین را زیر مجموعه غذاهای فراوری‌شده فوق‌العاده می‌دانند و ۲۲٪ می‌گویند که دوست دارند جایگزین‌های  گوشت کمتر مصنوعی یا فراوری‌شده باشند. برای جبران این موضوع، برندها می‌توانند بیشتر بر مواد اولیه تمیز و طبیعی تأکید کنند.

گزارش Innova Market Insights

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

ترجمه توسط : امور بین الملل شرکت تجارت و رویداد آرسـا

شرکت تجارت و رویدد آرسـا برگزار کننده پاویلیون ایران در نمایشگاه های معبر دنیا ، با درک نیازهای بازار جهانی و تمرکز بر محصولات پایدار و سالم، تلاش دارد تا نقش مهمی در ارائه محصولات پروتئینی جایگزین ایفا کند. آرسـا با بهره‌گیری از آخرین فناوری‌ها و توجه به نیازهای مصرف‌کنندگان، به‌دنبال ایجاد ارتباطی ماندگار با مشتریان خود است و در بازار جهانی جایگاهی پایدار برای خود رقم زده است.

لطفاً فرم زیر را تکمیل کنید و در بخش کامنت، نام نمایشگاه مورد علاقه خود را بنویسید